معرفی کتاب “How Asia Works”

من مدتی است به مباحث اقتصاد و توسعه علاقه مند شده ام و سعی می کنم در این زمینه مطالعه کنم. مثلا تا به حال کتابهایی از جمله ژاپن چگونه ژاپن شد و اقتصاد برای همه را خوانده ام. کتابی که مدتی پیش آن را خواندم و از نظر من خیلی جذاب و خواندنی بود کتابی است با نام How Asia Works و زیر عنوان Success and Failure in the World’s Most Dynamic Region نوشته Joe Studwell.

Success and Failure in the World's Most Dynamic Region how asia works joe studwell

این کتاب را نخستین بار در فهرست کتابهای توصیه شده بیل گیتس در سال 2014 دیدم و نسخه نمونه آن را به صورت کتاب الکترونیکی از Amazon Kindle Store گرفتم. ضمن اینکه این کتاب از جمله کتابهای تحسین شده Financial Times، The Economist، Booklist و … نیز هست و توجه صاحب نظران بسیاری را به خود جلب کرده است. از خوبیهای کتابهای آمازون آن است که پیش از خرید کتاب می توان 40 تا 50 صفحه نخست کتاب را به رایگان مطالعه کرد. همچنین می توان به جای خواندن کتاب آن را شنید. این ویژگی آخر برای من که بیشتر وقتها سعی می کنم از زمانهای مرده برای خواندن و شنیدن استفاده کنم خیلی مفید است.
کتاب خیلی روان نوشته شده و نیاز به پیش زمینه تخصصی خاصی ندارد. این کتاب به بررسی عوامل قوت و ضعف اقتصاد کشورهای شرق آسیا که بیشتر آنها پیشرفتهای عجیب و غریبی داشته اند می پردازد و سیاستهای اقتصادی آنها را بررسی می کند. یک جمله جالب از کتاب که واقعا جای تامل دارد این است:

At the industrial policy-making level, what stands out with the benefit of hindsight is that there was almost no role played in Japan, Korea or Taiwan by economists. – p.88

کتاب سه فصل اصلی دارد: فصل نخست درباره کشاورزی و اصلاحات ارضی، فصل دوم درباره صنعتی شدن و فصل سوم درباره سیاستهای مالی.
کتاب به مرور وقایع مهم اقتصادی به شکل تاریخی در این کشورها می پردازد و آنها را با یکدیگر مقایسه می کند. نکته جالب فصل نخست حضور نسبتا پررنگ آمریکا در تقریبا همه کشورهای شرق آسیا و تلاش برای اجرای اصلاحات ارضی است و جالب آنکه نتایج آن در کشورهای مختلف بسیار متفاوت بوده است. این فصل شما را به شدت به یاد اصلاحات ارضی خودمان خواهد انداخت.
فصل دوم از نظر من جذابترین فصل این کتاب بود که به صنعت، سیاستهای کشورهای مختلف در این زمینه و تاریخچه شکل گیری غولهای صنعتی آسیا می پردازد و نکات آموزنده بسیاری دارد. به ویژه که نویسنده در بخشی از این فصل سیاستهای صنعتی دو کشور کره جنوبی و مالزی را (از جمله در دو حوزه خودرو سازی و صنایع فولاد) با یکدیگر مقایسه می کند و نکته های ارزشمندی را یادآور می شود.
فصل سوم نیز به سیاستهای مالی و تسهیلات بانکی، فسادهای اقتصادی و مبارزه با آنها و اهمیت آن در توسعه این کشورها می پردازد.
نکته مهم آنکه خواننده ایرانی هنگام خواندن این کتاب بسیاری از مسایل و مشکلات موجود در این کشورها را آشنا احساس می کند و ایده های خوبی را برای حل مشکلات داخلی و یا پیش بینی وضعیت آینده کشور خواهد یافت.

خلاصه آنکه اگر این کتاب به دستتان رسید پیشنهاد می کنم حتما بخوانیدش…

__________
*خوشحال می شوم اگر کتابهای خوبی که خوانده اید را به من هم معرفی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *