معرفی کتاب The Lean Startup نوشته اریک رایس

The lean startup - eric ries

معرفی کتاب:

The Lean Startup: How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses
Eric Ries

این ماه یک کتاب معروف در زمینه کسب و کارهای نوپا خوندم. تقریباً هر کسی که می‌خواد یک کار استارتاپی رو شروع کنه خوندن این کتاب رو بهش توصیه می‌کنن. نسخه کیندل کتاب رو از آمازون گرفتم به همراه نسخه صوتی. جالبه که خود نویسنده نسخه صوتی رو خونده و همین مسئله شنیدن کتاب رو دلنشینتر می‌کنه.

نویسنده اول تجربیات و دیدگاههاش رو زمانی که به عنوان یک مهندس فنی در یک شرکت نوپا کار می‌کرده و با اعتماد به نفس فراوان و شوق بسیار قصد تولید یک محصول جذاب و پرسود رو در حوزه آی تی داشته تعریف می‌کنه و اثری رو که شکست این پروژه روی روحیه‌ش میذاره بازگو می‌کنه. اینکه چرا پیشفرضهایی که اعضای شرکت در مورد محصول و رفتار مشتریان داشتند همگی اشتباه از آب در اومد و موجب ضرر زیادی شد آغاز سفر پر ماجرای آقای اریک رایس به دنیای کسب و کارهای نوپا و پرریسکه. اون تلاش میکنه از میان تئوریهای مطرح مدیریتی مثل Lean روشهایی برای تحلیل استارتاپها و مدیریت فازهای گوناگون رشد اونها دربیاره و گام به گام در پروژه‌هاش اونها رو پیاده کنه. اون کتاب رو با تعریف اینکه اساساً استارتاپ چیه، تفاوتش با کسب و کارهای معمول چیه و کارآفرین به چه کسی گفته میشه شروع میکنه. اریک رایس توضیح می‌ده که چطور یک ایده رو بپرورونیم و چطور متوجه بشیم که آیا برای ایده ما مشتری وجود داره یا نه. آیا مشتری محصول رو همونطوری که ما میبینیم میبینه؟ و اساساً چه فلسفه‌ای باید پشت کار ما باشه تا کسب و کار ما رو زنده نگه داره؟

اریک به ما یاد میده در هر مرحله از کار (از پروروندن ایده اولیه، ساختن پیش‌نمونه، بهبود محصول، تولید و …) چطور متن رو از حاشیه تشخیص بدیم تا بتونیم بر روی چیزی که لازمه تمرکز کنیم و منابعمون رو در کسب و کاری که در اون ریسک شکست به خاطر حرکتهای اشتباه بالاست بی جهت هدر ندیم. چطور بفهمیم که وقت تغییر رسیده و چطور گروه هدف و نیازهاش رو تشخیص بدیم و روش سرمایه گذاری کنیم و حتی چه زمانی کار رو متوقف کنیم تا جلوی ضررهای بیشتر رو بگیریم. جای جای کتاب پر از مثاله. در این کتاب با برخی از روشهای هدف گذاری برای رشد کسب و کار آشنا می‌شیم و به یک چارچوب فکری برای تحلیل وضعیت کسب و کارهای استارتاپی در فازهای مختلف رشد و نمو اونها می‌رسیم. در مجموع خوندن این کتاب رو برای خودم که مطالعات کمی در این زمینه داشتم مفید دیدم. امیدوارم برای شما هم مفید باشه 🙂

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *