معرفی کتاب: Design of Every day things نوشته Don Norman

معرفی کتاب: Design of Every day things نوشته Don Norman

من به خاطر جنس کارایی که انجام میدم تا حدی درگیر طراحی واسط کاربری سیستمهای نرم افزاری و بعضاً سخت افزاری هستم. یک بحثی در این حوزه وجود داره به نام طراحی واسط کاربری UI (User Interface) و بهبود تجربه کاربری UX (User Experience). در واقع سیستمی که یک مهندس میسازه در نهایت به دست مصرف کننده ای میرسه که بیشتر مواقع به اندازۀ مهندس طراح از جزئیات اون خبر نداره. به طور کلی ویژگیهای طراحی باید به شکلی باشه که سیستم به شکل مناسب به نیازهای مصرف کننده پاسخ بده و تا حد امکان از بروز خطا و استفاده های نادرست جلوگیری کنه.

این کتاب اولین کتابیه که درباره طراحی خوندم. یه بار در یوتیوب داشتم درباره نکات طراحی واسط کاربری و بهبود تجربه کاربری (User experience) جستجو می کردم که در خلال ویدئوها یک نفر این کتابو توصیه کرده بود. متوجه شدم که دان نورمن یکی از افراد تأثیر گذار در زمینه طراحیه و معروفترین کتابش یعنی همین کتاب Design of everyday things رو خیلی از طراحان به عنوان مبنای کار خود قرار میدن.

این کتاب به شما کمک میکنه تا دید عمیقتری نسبت به محصولی که دارید میسازید داشته باشید و بتونید اون رو از زوایای گوناگون مورد ارزیابی قرار بدید. مخصوصا جنبه‌های روان شناختی قضیه که معمولا مهندسا توش لنگ میزنن. دان نورمن که خودش در زمینه علوم شناختی پژوهشگر با سابقه ایه، در این کتاب توضیح میده که طراح و مصرف کننده هر کدام چگونه از زاویۀ دید خود با سیستمها روبرو میشن. دکتر نورمن در کتاب مثالهای متعددی از دستگیرۀ در، دکمۀ چراغ روشنایی، قوری چای، نرم افزارهای رایانه ای تا طراحی اتاق کنترل نیروگاه رو با جذابیت خاصی شرح میده و تلاش میکنه خواننده رو با دنیای پنهان پشت هر طراحی و اثراتش روی زندگی روزمره آشنا کنه.
اگر شما هم به شکلی درگیر طراحی هستید (از طراحی صفحات وب گرفته تا قاشق و چنگال و لوازم روزمره یا حتی سیستمهای پیچیده) خوندن این کتاب برای شما مفید خواهد بود. حتی اگر طراح هم نباشید با خوندن این کتاب مصرف کننده بهتری خواهید بود!

لیتک کتاب در آمازون

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. اکبر گفت:

    درود فراوان .بسيار عالي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *